bomfemman: thrillers


Alltså, vad är nu en thriller? Jag tog hjälp av 
Wikipedia och fick mig en crash-course som visade sig riktigt användbar. Och här finns en lista över thriller-författare!

en thriller:
* utspelar sig ofta på exotiska platser
* huvudpersonen hårdkokt - och oftast man
* handlingen upplagd  kring att störta fiendens planer, inte att reda ut begånget brott (hmmm. då borde Tintin höra hit?)
* planerna skulle få storslagna konsekvenser: inte ett sketet mord, utan hot om massmord, miljöförstörelse eller statskupp.
* höjdpunkten är när hjälten besegrar skurken, inte när (mord)gåtan är löst.



Jag måste säga att jag tycker det är en svår kategori. Jag försöker förstå vad som i min bokhylla ska stå på skräck, vad som ska stå på deckare och vad som då hamnar på thriller. Det är mycket enklare vad det gäller filmer, då vet jag att jag gillar thrillers, helt enkelt!

Ruth Rendall. Utan tvekan! Så bra, så otäck att jag kan känna att jag har svårt att skaka av mig hennes personer efteråt. För var går skiljelinjen mellan friskt och sjukt? Att tvingas förstå människor som vi annars avfärdar som monster är obehagligt.

Dan Brown. Jag vet att man inte "ska" gilla honom men jag gör det. De två senare (änglar och demoner, DaVinci-koden) är faktiskt otroligt spännande. Då kan jag leva med pappfiguraktiga personskildringar.

Hergé. Tintin måste ju definitivt hamna i den här kategorin? Och jag gillar Tintin.


Kommentarer
Postat av: Bokmoster

Åh, Ruth! Hon är min favorit också. Sedan håller jag med om att det kan vara svårt att kategorisera, jag har en egen uppdelning i mitt huvud: deckare=framträdande polis i handlingen, thriller=ingen eller sällan en polis i handlingen. Skräck är allt jag blir rädd för!

Postat av: Karin

Ruth är fantastisk!
Har lite svårare för Dan Brown, hans böcker är otroligt spännande och omöjliga att lägga ifrån sig. Men, jag känner mig lite tom efteråt, det är mycket yta och lite innehåll om man säger så.

2007-12-03 @ 12:17:54
URL: http://karinsaventyr.blogspot.com/
Postat av: Boktokig

Hej!
Nu har jag bytt tillbaka till min gamla blogg igen. Som jag velar fram och tillbaka. Men nu ska jag inte flytta igen! Ibland måste man pröva något nytt för att inse att man gillade det gamla bäst! ;) Så nu får du ändra din länk till mig igen!

Måste ta och läsa något av Ruth Rendall!!! Det var länge sedan!

2007-12-05 @ 11:14:07
URL: http://boktokig.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback