bokfemman astrid lindgren

Veckans tema är Astrid Lindgren. Nämn dina 5 favoriter av hennes böcker

Och nu tar jag nästa
bokfemma på raken.


1. Junker Nils av Eka. Från novellsamligen Sunnanäng (1959) En otäck men fin novell om den lilla pojken som ligger döende och hittar på en saga om rullgardinen. Det låter kanske inte mycket för världen, men jag tycker det är hennes finaste.
2. Peter och Petra. Återigen en novell, väljer den kanske mest för att den gjort så stort intryck på mig. Jag ville också ha en Peter och en Petra in min klass!
3. Ronja Rövardotter En av böcker jag var stoltast över att få i julklapp. Jag tycker om historien, jag gillar Ronja som förebild och jag älskar illustrationerna. 
4. Bröderna lejonhjärta Jag tycker om den här med, läste om den tidigare i år.
5. mio min mio Ytterligare en variant på den klassiska historien om gott och ont. Otäck, otäckare än  bröderna lejonhjärta men bra.

Missa inte Signes Astrid-test!

Kommentarer
Postat av: signes blogg

Hej, jag vet inte om jag ka svara här eller där,men här kommer min femma:
1. Bröderna Lejonhjärta
2. Rasmus på luffen
3. Lotta på Bråkmakargatan
4. Mio min Mio
5. Nils Karlsson pyssling

Postat av: Maria

Den första novellen du nämner kan jag inte komma ihåg, fastän jag vet att jag har läst "Sunnanäng". "Peter och Petra" däremot minns jag mycket väl! Precis som du ville jag också ha småfolk i min klass. Jag tyckte att deras små bänkar verkade så gulliga. :)

2007-07-30 @ 21:39:30
URL: http://mariasbokblogg.blogspot.com
Postat av: Johanna/bokidioten

Signe: jag insåg när jag började fundera att det var många, många Lindgren-böcker som jag faktiskt inte läst själv. Jag får väl ligga steget före sonen och passa på att läsa det han kommer att läsa! Varför inte hänga på *Malins* bokfemma! Klura och skriv ett inlägg på din egen blogg och skriv en kommentar till Malin!
Maria: hm... jag äger inte sunnanäng först, såg bara i en innehållsförteckning att det ska vara den volymen den finns med i. Ledsen om jag fått det fel.

2007-07-31 @ 20:39:03
URL: http://www.bokidioten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback