Breakfast at Tiffany´s

Breakfast at Tiffany´s
Truman Capote


Jag har fått en ny favoritbok. Underbar! Boken, som egentligen är en långnovell, är väl idag mest känd för låten. Eller för filmen. Men boken är ruskigt bra!

Kanske blev jag extra förtjust i den för att jag läste den direkt efter HP7. Få böcker kan vara så olika varandra. Språket, som väl aldrig egentligen är en njutning i sig i HP-böckerna, är här fint, inte ett ord för mycket, och jag läser det långsamt för att riktigt höra orden. Jag beundrar TC för den talang han besitter, att kunna använda språket på ett så knappt men talade sätt. 

I boken blir vi inbjudna att begripa Holly Golightly genom berättarjagets ögon.  Holly är en komplex men samtidigt amoralisk person. Det går inte att låta bli att älska henne, samtidigt som hon inte tvekar att såra dem som kommer henne nära. TC låter Holly prata på ett häpnadsväckande ologiskt sätt som samtidigt känns självklart. Man kan kalla henne lycksökerska. Man kan välja att se en bräcklig och annorlunda ung kvinna. TC beskriver henne som mycket vacker. Jag läser boken som ett försök av berättarjaget att förstå Holly och att förstå sin egen fascination för henne.

Inget jag skriver kan egentligen göra den här boken rättvisa. Jag kan skriva att jag ser klara paralleller i miljö med exempelvis Stenbockens vändkrets. Men det viktigaste är: läs den! Karaktären Holly och det språk TC använder är helt klart värt de trettio spänn boken kostar i en bok för alla.

Jag valde boken sedan jag läst
Signes recension.

Kommentarer
Postat av: AnnCharlott

Om det du skrivit om boken gör den rättvisa eller inte kan jag ännu ej uttala mig om. Jag har inte läst den än men länge tänkt göra det. Och nu fick du mig att bli riktigt intresserad av att läsa den!

Postat av: Johanna/bokidioten

Vad kul! Du har en riktig läsupplevelse framför dig!

2007-08-01 @ 18:13:25
URL: http://www.bokidioten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback