Katten som inte dog

Katten som inte dog
Inger Frimansson


Vad händer i en människa som har begått ett mord? I
den hemliga historien får vi ett svar. Här får vi ett helt annat. Beth och Ulf, barnlöst par strax under fyrtio, är i sommartorpet och Beth dödar av misstag en man. En mängd olika händelser gör att det aldrig blir rapporterat till polisen och de återvänder till Stockholm och vardagen. Men det går inte att återvända till den gamla tillvaron. Fastän de inte talar om det påverkar det dem och relationen dem emellan.

Efter ett tag kryper Beth under huden, jag vill lägga ifrån mig boken för att jag känner mig illa berörd. Jag vill ruska om henne, förmå henne att förändras, att använda det som hänt som en hävstång. Jag ser fram emot att se vad som händer sen.  

Boken är på många sätt otäck. Inte bara det att den borde få min varningsmärkning, men jag kämpar så med att förstå Beth, precis som Ulf gör. Kanske är det precis det som utmärker en bra bok - en karaktär att brottas med, som lär mig att människor tänker och fungerar annorlunda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback