Tankar om att vara mamma

Tankar om att vara mamma
Kattrin Davida

På efter-rean hittade jag denna lilla tankebok. Ursprungligt pris 142 kronor, nu 24 kronor. Liten och snygg med medföljade CD-skiva. Och totalt fel. I alla fall för mig.

Jag inser att det finns de som tilltalas av den här boken. Ett citat ur boken, sidan 15:

En mor kommer inte ens på tanken att hon uppoffrar sig. Vad hon än avstår från för att ta hand om sina barn, är det alltid värt det. .... Hon kommer alltid, utan undantag, att sätta sina barn i främsta rummet. Det gör en mor. 

Kategoriskt och generaliserande, könskonserverande så att till och Rigmor Robert skulle framstå som en vindpust, den här boken sätter verkligen upp modern på en pedistal utan att ge henne en chans att ha ett eget liv, eller en chans att ens vilja ha ett eget liv. Värsta sortens dravvel. Jag tror inte att jag är en konstig mamma som inte älskar att VABBA. Som tror att papor också är föräldrar.

Hur skulle världen se ut om denna bok var sann? Skulle jag, som arbetsgivare någonsin anställa en mor?

Boken är tänkt som en presentbok. Köp inte den och ge framförallt inte bort den i present!

Kommentarer
Postat av: Pi

Usch! Inte ens om de slängde den efter mig...

Postat av: Justinmoa

Very nice site. Will sure visit again.

2009-05-26 @ 12:57:19
URL: http://justinmoa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback