Fem på tjuvjakt

Fem på tjuvjakt
(Five go off in a caravan)
Enid Blyton


...i vilken femgänget semestrar i två husvagnar och råkar Pålle och gorillan Pongo från semesterlediga cirkusen och löser äventyret i ett grottsystem.

Nu har jag läst ut min vaken-mitt-i-natten bok.

Fem-gänget får låna två husvagnar och följer efter en cirkus upp i bergen. Men två personer på cirkusen, Lou och Tiger-dan, vill få iväg dem. På cirkusen finns också Pålle, föräldralös men med Dan till morbror och den charmiga gorillan Pongo.

Berättarrösten är skriven i tredje person. Berättarrösten följer olika personer vid olika tillfällen men med få undantag någon av barnen. Jag har för mig att vid något tillfälle följer berättarrösten även Pålle. Berättarrösten är inte allvetande men vid något enstaka tillfälle vet berättarrösten något vi inte vet. Kronologin är nästan genomgående rak: man "minns" inte så mycket och det är ganska lite - som återberättas i efterhand.

image28image29image30
(bilderna är hämtade från http://www.enidblyton.net/famous-five/five-go-off-in-a-caravan.html)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback