bokfemman: senaste

Äntligen kommer årets första bokfemma! Fanfar! Veckans fråga lämnar mer än vanligt åt fantasin, denna gång vill *Malin* att vi ska svara på vilken som är vår topp  fem baserat på ordet senaste.

Min senaste-lista är de fem senaste böcker jag inte läst ut utan som är "on a break". Någon bloggare använde ordet slalomläsa för att beteckna aktiviteten att läsa flera böcker på en gång. Jag är en utpräglad slalomläsare. Mina böcker staplas på nattygsbordet och när jag tappar intresset hamnar boken längre och längre ned i högen. Det kan ta månader innan jag fattar beslutet att sluta läsa och ställa undan en bok som hamnat längre ner i boktraven.


1. 1984 - George Orwell. Jag har inte gett upp. Jag SKA läsa ut den. Men gärna en månad när solen lyser och jag känner mig omotiverat lycklig. Mer deprimerande bok får man leta efter!

2. Gör det nu - Rita Emmett. I decembermörkret var det för påfrestande att läsa kapitel efter kapitel vars enda syfte är att förmå läsaren att ta itu med alla högar. Det här är nog en jättebra bok att läsa på semestern, men inte just nu.

3. Vägmärken - Dag Hammarskjöld. Underlig, mycket underlig bok. Det är en samtidigt mycket intressant men den ska definitivt läsas i små portioner.   

4. Tio tankar om mat - Bodil Jönsson. Jag har läst halvvägs och nu står den brevid kokböckerna. Jag är säker på att de sista kapitlen är bra, man jag känner bara inte för att läsa om mat just nu.

5. Den trettonde historien - Diane Setterfield. Jag läste de första sidorna men kom inte in i berättelsen. Men jag tror ju att jag kommer att tycka om den! Så länge får den flytta ner i bokhyllan.

Kommentarer
Postat av: Linnea

Jag måste vara tvärtom, det tar mig väldigt mycket emot att läsa mer än en bok i taget, därför kan det bli långa "bokuppehåll" då jag inte läser något enbart för att jag inte kan ta mig igenom boken för tillfället...

Kan förrutom tipsa om "Den trettonde historien" kunde inte lägga den ifrån mig när jag hade börjat ;)

Postat av: Camilla

När vi kom till Hammarsköld i statsvetenskapen, så fick jag "Vägmärken" av en kompis, lite som en påminnelse om hur mångfacetterade människor kan vara. Jag har bara läst bitar ur den och tycker den gör sig bäst som ett komplement till någon biografi om honom, eftersom den ju är skriven lite som en dagbok. Att veta lite vad som hände i hans liv när han skrev vissa bitar ger boken ytterligare en dimension.

Och man mäktar bara med den i mycket begränsade portioner, för annars blir den bara väldigt underlig.

2008-01-15 @ 11:54:39
URL: http://camillasboklada.blogg.se/
Postat av: Johanna/bokidioten

Linnea: jag började inte reflektera över mitt eget slalom-läsare förrän jag insåg att man läste på så olika sätt. Och den trettonde historien ska jag komma tillbaka till. Den bidar sin tid!

Camilla: bra tips att kolla av mot vad som händer i hans liv samtidigt! Det är lite underligt att han faktiskt ville att den skulle publiceras: jag tänker på när han sitter vid sin skrivmaskin och sätter in i sin ringpärm... En unik inblick i hur en annan människa fungerar!

2008-01-16 @ 19:55:23
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Paula

Hej! Jag älskade "Den trettonde historien" men nu håller jag på med en i mitt tycke riktigt "knepig" bok "mörkrets väg" som enligt kritikerna är skriven i Charles Dickens anda, men som jag har ytterst svårt att ta till mig.
Tack för fina tips!

2008-01-18 @ 12:44:02
URL: http://paulaz.se
Postat av: Silencia

Slalomläsare - vilket bra ord. en sådan är jag. Det händer nog aldrig att jag bara har en bok på gång. Det finns ju så mycket att läsa, så det är svårt att hålla sig till en bok i taget. en del är ju så mastiga också så at tlite ombyte behövs.

2008-01-18 @ 14:44:42
URL: http://forattintetalaom.blogspot.com
Postat av: Johanna/bokidioten

Paula: ett tips på en läsvärd bok i Dickens anda: läs den amerikanske pojken! Den är riktigt bra!

Silencia: jag fastnade för ordet på en gång när ajg såg det - nu finns äntligen ett ord för att beskriva hur jag läser! Jag undrar om vi är många slalomläsare?

2008-01-19 @ 10:21:04
URL: http://www.bokidioten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback