Ture Sventon, privatdetektiv

Ture Sventon, privatdetektiv
Åke Holmberg


I förrgår, på besök i Norrköping, hittade jag av en slump
bokgalleriet - ett stort antikvariat som är synnerligen välsorterat. Jag kom ut en kvart senare åtta böcker och tvåhundra kronor fattigare, men nöjd. Bland fynden fanns tre Ture Sventon.

Ture Sventon, privatdetektiv är den första i serien och den bok där ÅH skapar sina karaktärer: Ture Sventon själv, fröken Jansson, Omar, Ville Vessla. En betydande del av boken utspelas i det idylliska Lingonboda (som inte ska blandas ihop med Linkeboda - det är inte en alludering på Linköping alltså). Historien är enkel och språket är underbart. Läser jag långsamt ser jag hur fiffigt ÅH har satt samman menignar och hur han genom upprepning skapar underbara effekter.

Jag kommer ihåg den här från när jag var liten: boven Oxen drömmer om att få äta rostbiff och det kostar mycket pengar. I många år gick jag omkring med en känsla av vördnad för just rostbiff som ju verkar ju vara så exklusivt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback