Ture Sventon i London

Ture Sventon i London
Åke Holmberg


När jag första gången kom till London, arton år gammal, kände jag inte igen mig. Det var ju inte så här London skulle se ut! Jag fick det inte att gå ihop. Bilden av London som jag hade med mig var en blandning av Ture Sventon i London, Sherlock Holmes, Junior connection, team seven, team eight, team nine - de sist nämnda läroböcker i engelska från åttiotalet. Men främst av dessa för att forma min bild av London var som sagt Ture Sventon i London.

Lord Hubbard har ett problem - hans tjänstefolk, Joan och Betty, klagar på att de hittar en främmande man med spetsiga skor i huset på Park Street. Lord Hubbard själv tror att det måste finnas någon naturlig förklaring. Ture Sventon tar sig an fallet när han inser att Ville Vessla är inblandad, beställer ett dussin temlor och flyger till London och Londondimman tillsammans med Omar och löser fallet. I denna bok är det också två barn, som har en marginell roll, i alla fall fram till upplösningen.

Vid sidan om språket, som är en njutning i sig, låter jag mig roas av ÅHs karikatyr av en brittisk lord, som är tankspridd, lite korkad, och tycks leva mer i det förgångna än i nutiden. Jag uppskattar också att få återknyta bekantskapen med Londondimman, den som fanns i min fantasivärld men som fattades mig när jag besökte verklighetens London.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback