bokfemman: fem bästa första halvåret

Återigen, Malins bokfemma: nu "Vilka är de 5 bästa böckerna du har läst hittills i år?"

Jag tycker det var svårt. Jag har tittat igenom min läslista och sett fler än fem böcker jag verkligen vill rekommendera. Så jag tar med alla åtta i alla fall. Jag har länkat till mina inlägg om dem och nöjer mig här med en kort kommentar om varför de är så läsvärda.

1.
ett öga rött. Jonas Hassen Khemiri.

Ett fantastiskt språk! Den får inte missas, däremot en huvudperson jag inte kommer överrens med.

2. natt till den fjärde november. Karin Fossum

En bok man ska läsa för att förstå relationer och känlsor. Ett mörkt tema men ytterst välskriven.

3. sucka mitt hjärta. Mark Levengood

En bok man ska läsa för att bli glad och må bra, tänka efter.

4. tärningsspelaren. Luke Reinhart

Denna bok får man bara inte missa! Jag har fått en ny referensram efter att ha läst den här boken. Unna dig att läsa den!

5. bitterfittan. Maria Sveland

Även om jag tycker att den kunnat vara ännu bättre, tillhör du målgruppen, läs den!

6. orakelnatten. Paul Auster

En ny författare för mig som får mig att tänka till och önska att jag vore lite smartare. Såna författare ska man vara rädd om. En riktig läsupplevelse!

7. doktor glas. Hjalmar Söderlund

En otroligt bra klassiker. Ett språk som får en att stanna upp och njuta och en historia som får mig att tänka ett varv till.

8. the kite runner. Khaled Hosseini

Gamla teman, ny kontext. Om inte annat, läs den för att förstå Afghanistan på ett annat sätt

Kommentarer
Postat av: Maria

Nu står Tärningsspelaren på min läslista! Jag har läst flera recensioner av den och åsikterna har varit ganska blandade, så jag har tvekat. Men jag är nyfiken på den så jag ska nog ge den en chans.

Postat av: *Malin*

Håller helt med om Ett öga rött - den är helt o hållet fantastisk. Paul Auster gillar jag också, men det var länge sen jag läste ngt av honom nu.

2007-06-21 @ 08:03:03
URL: http://www.worldofmalin.blogspot.com
Postat av: Spectatia

Har läst fyra av dessa, men Doktor Glas är absolut min favorit. Kan rekommendera att se den också, när man väl har läst boken: http://spectatia.blogspot.com/2007/05/doktor-glas.html

2007-06-21 @ 22:13:53
URL: http://spectatia.blogspot.com/
Postat av: Eva

Håller med om att an inte kommer överens med huvudpersonen i Ett öga rött, men visst var det härligt språk.

2007-06-25 @ 08:27:29
URL: http://boktokig.blogg.se
Postat av: Johanna/bokidioten

Maria: jag har förstått att antingen älskar man eller hatar man tärningsseplaren. Man får inte identifera sig för mycket med huvudpersonen. Mig gav den perspektiv på tillvaron!
Malin & Eva: jo, boken är verkligen bra!
Spectatia: jag kommer nog att läsa om boken snart. Jag var inne och kikade på ditt inlägg och ibland önskar man att man borde närmare kulturens huvudstad.

2007-06-25 @ 19:46:25
URL: http://www.bokidioten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback