kvartalsrapport 1 2008

Årets första kvartal är avklarat och efter en del trassel på blogg.se så kommer inlägget nu. Under årets första 90 dagar har jag läst klart 43 böcker. Jag har ännu inte hunnit blogga om dem alla.



43 lästa böcker

Detta innebär att om jag mot förmodan skulle fortsätta i samma takt skulle jag vid årets slut ha läst över 120 böcker. Så blir det inte, det vågar jag nästan garantera. Därutöver har jag 4 böcker jag valt att inte avsluta. Och ett antal på gång i mer eller mindre aktiv fas. Jag är ju slalomläsare.


Böckerna är av olika karaktär. 16 av dem tillhör mina samlingar. Två biografier. 6 fackböcker och ytterligare några bagateller. En hel del av dem är ungdomsböcker. två ensamma deckare och ett par klassiker (to kill a mockingbird, stranger in a strange land, det mest förbjudna, förnuft och känsla, tio små negerpojkar).



106 inköpta böcker

Det är fler böcker än vad jag hade tänkt. Å andra sidan är det billiga böcker jag köpt. Flertalet (51) är till mina samlingar: Lotta, Cherry Ames, Statsrådet, Spöket och fem-böckerna. Andra är böcker som jag har läst och vill äga: ingen dans på rosor, stockholmsserien, stranger in a strange land (sammanlagt 10 stycken). Och ungefär 6 är facklitteratur som är svåra att läsa från pärm till pärm. Räknar man så är i alla fall mina bokinköp inte mycket överdrivna.



Boknetto
Jag har läst 43 böcker under första kvartalet varav 33 är inköpta under perioden. 10 kommer från andra håll. Det innebär att jag läst mindre än en tredjedel av de inköpta böckerna.



Värdeomdömen

Kvartalets största läsupplevelse:  utan tvekan to kill a mockingbird. Alla borde läsa den!
Kvartalets överraskning: stockholmssägner.
Kvartalets största rekommendation: lycka till. Om balans i livet och andra floskler. 
Kvartalets kallsup: det finns en plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback