Bibeln på 100 minuter

Bibeln på 100 minuter
(ingen författare uppgiven)

Hur många är det egentligen som läser igenom bibeln från pärm till pärm? Hur många är det som har en gnagande känsla av att man egentligen borde.... Just den känslan ligger bakom den här boken. Redan titeln: - bibeln på 100 minuter - ger ett löfte: på bara hundra minuter blir du av med den känslan!

För mig  - som ändå är snabbläsare - tog det mer än hundra minuter att läsa igenom boken. Och jag la ifrån mig den med en känsla av frustration. Boken är extremt förenklad. Förståss! Men medan
Henrik Lange gör det med glimten i ögat, finns det ingen glimt och ingen magi i den här texten. Det är ett referat, helt enkelt. Korta stycken med lågt lix. (När jag analyserar ett slumpvis valt stycke visar det på ett lix på 20, vilket klassificerar den som "Mycket lättläst, barnböcker".) Det blir plötsligt väldigt... tråkigt. Jag kommer att tänka på alla tavlor med bibliska motiv jag sett, alla böcker som lyft en eller annan aspekt. Den här texten får bibeln att bli livlös. Man är också noga med att inte ta ställning.

Två positiva saker ska sägas till bokens försvar. Man är, för det första,  noga med att inte ta ställning. För det andra  avslutas med en referens till bok och kapitel i bibeln, så det är lätt att gå in och läsa mer. Just den funktionen saknar tyvärr Walter Wangerlins bok "bibeln som roman" som står nästan oläst i min bokhylla. Den boken har dramatiserat bibeln och genom den kan man få just historierna som bibeln innehåller. Med sina drygt sjuhundra sidor misstänker jag att den även kompletterad med ett register, innehållsförteckning och referenser ändå skulle bli oläst i sin helhet, men då skulle man kunna gå in och läsa delar på ett annat sätt.

Betydligt trevligare är då Alf Henrikssons biblisk historia. För alla som liksom mig känner en vetgirighet som inte i första hand är religös, är Henrikson en guldgruva. Man förstår skillnaderna mellan olika översättningar (och varför de har betydelse), man begriper innebörden bakom alla de där uttryck man hört men inte kan placera (som jakobs stege, för att bara nämna något) och, sist men inte minst  finns det ett underbart register. Köp den istället!



post scriptum: Ansgars mamma tipsar mig om en annan titel som uppfyller nämna kritirier, och som dessutom går föredömligt snabbt att läsa: pekbibeln. Tack för tipset, Charlotte!

Kommentarer
Postat av: Pi

Jag räcker upp handen och ansluter mig till gruppen som har en gnagande känsla av att man egentligen borde. Men det där kändes inte så lockande, heller. The bóok - bibeln i magazineformat, kanske kan vara något?

Postat av: Johanna/bokidioten

vilken idé! funderar på olika stilar - med Bamses tecknare eller Fantomens...

2008-01-11 @ 20:16:04
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: JoVi

Intressanta tankar det där med Bibeln tecknad av Bamses tecknare...skulle nog nå en bredare "publik" iaf. Mina föräldrar har en serie röda böcker (Levande berättelser?) som jag bara ääääälskade att titta i när jag var liten. Underbara bilder. Har dock aldrig läst dem. Kanske borde?

2008-01-13 @ 20:21:55
URL: http://joviskarameller.blogg.se
Postat av: Johanna/bokidioten

det vore roligt att se, om inte annat är det roligt att se för sitt inre öga... ska tänka på det innan jag somnar ikväll. Undrar vem som ska få vara lille skutt?

2008-01-14 @ 21:52:27
URL: http://www.bokidioten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback