Statsrådet sitter kvar

Statsrådet sitter kvar
Bo Balderson


Detta är den femte boken om statsrådet och den tredje jag läst på kort tid. I förra recensionen ondgjorde jag mig över att jag inte listade ut vem mördaren var innan BB skrev det - den här gången har jag tagit revansch och insåg det efter två tredjedelar av boken. Det är en helt annan känsla att läsa ledtråd efter ledtråd och inse att man har rätt i sina gissningar.

Som titeln alluderar på får just statsrådet sitta kvar trots att Sverige för första gången på 44 år får en borgerlig regering. Det är mycket skämt om inflationen och kärnkraften, dagsaktuella frågor 1978. Som sentida läsare kommer jag på mig själv med att tänka att allt var inte bättre förr. Och jag längtar efter en lista över ministrarna i den första borgerliga regeringen. En del känner jag igen på beskrivningen, men långtifrån alla. Och medan vi är kvar på den politiska arenan omnämns en informationssekreterare upprepade gånger som politiker. Skulle en informationssekretare vara en politiker? Underligt. Snarare politiskt tillsatt, och det är väl en helt annan sak.

Även denna bok innehåller en rad underfundiga anekdoter - den
Charlotte nämner i sin kommentar om matdiskussionen återfinns på sidan 159!




P.S. Efter att ha konsulterat en osäker källa gjorde jag ett oväntat fynd:  även verklighetens justitieminister var opolitisk! Det var kul! Jag måste också tillstå att jag fastnade ett bra tag i listan på gamla ministrar och statssekreterare. Lite nördigt men allmänbildande! 

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag läste Charlottes kommentar. O jag fnissar genats. Det är så många repliker som blir så roliga i de där böckerna. Eller bara det där att adjunkt Persson hänger och slänger i alla selar och bälten i bilen. o att Lilleman är barnsligt förtjust i saftkobbel. o den gången han får en laddning salthagel i baken. hahahahaha.

Postat av: Johanna/bokidioten

Jo, de är värda att läsa om! Håller just på med nästa och njuter fortfarande lika mycket av alla repliker!

2008-01-06 @ 19:41:55
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Antoniosophie

Great Job!Been putting down Torginol for 20 years,Nice to see a sight that i can relate too.

2008-09-25 @ 14:13:19
URL: http://antoniosophie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback