Och världen skälvde

Och världen skälvde
Ayn Rand

En fantastisk bok! Jag är långt ifrån klar än, men jag har haft svårt att lägga undan den. Det är en mycket underhållande dystopi. Jag återkommer till den, men så länge har jag en tanke att dryfta. Och världen skälvde är en politisk, idéprövande bok. AR använder en mycket effektiv taktik för att få fram sitt budskpa - hon målar upp ett samhälle där kapitalismen är underordnad socialt ansvar. Om jag säger att AR är nyliberal, tror jag nog att ni förstår hur hon målar upp ett sådant samhälle.... Hon målar upp en bild och genom dikotomisering förstår man att tvärt-om skulle leda till ett bra samhälle.

Gillar man boken, innebär det automatiskt att man köper budskapet? Boken är utgiven av Timbro och jag skulle tippa att det också är de som ligger bakom siten
http://www.aynrand.se/. Här kommer två citat från den siten:
 
" Något man slås av när man läser boken är hur pass aktuell den känns. Både saker som händer i samhället i Sverige idag och den typ av argument som används i den svenska debatten känns igen!"
 
"Och världen skälvde kom ut första gången 1957, men är nog så aktuell idag. Inte minst för oss som bor i Sverige. Oviljan att ta ansvar bland politiker och näringslivsledare, det försåtliga talet om oegennytta och misstänkliggörandet av dem som ärligt förtjänat sina pengar som dagligen möter oss i Sverige idag skulle lika gärna kunna vara hämtat från Och världen skälvde."

Jag för min del vill gärna läsa även böcker och idéer jag inte själv stödjer (se ex denna recension). Men att det skulle vara en orsak att läsa boken har nog inte siten ovan tänkt på...

Kommentarer
Postat av: Carl Svanberg

Roligt att du tycker om boken. Om du, efter att ha läst färdigt den, vill prata om Ayn Rands idéer med någon, är du mer än välkommen att prata med mig. Antingen via min email eller via min blogg. :-)

Postat av: Johanna/bokidioten

tack för inbjudan! Jag är halvvägs igenom och är fortfarande fascinerad av boken, trots att det är väääldigt många sidor.

2008-07-03 @ 20:13:40
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback