Arma Lotta

Arma Lotta
Merri Vik


Detta är en av de tidigare Lotta-böckerna och det känns skönt och tryggt, välbekant, att läsa den - trots att jag, mig veterligen, inte har läst den tidigare.

Boken utspelar sig under ett par veckor i april-maj och den viktigaste händelsen är att Paul ska ta studenten och att Lotta hemskt gärna vill ha sällskap till Pauls studentskiva, helst av Giggi.

Ett par saker slog mig när jag läste boken. För det första blev jag häpen nör Lockige Fridolf plötsligt fyller femtio i den här boken. I en tidigare bok -
det är Lotta förståss - får vi veta att han är tjugo år äldre än flickorna. Och det rimmar ganska illa nu...

En annan sak som slog mig är att Lotta ännu inte verkar vara en skrivande människa. I de senare böckerna som ajg läst sist är skrivandet och förhållandet till skrivandet stort. I den här boken görs ett ganska stort nummer av att varken hon eller Giggi har skrivit dagbok någongång och i samband med det skulle väl Lottas andra reflektioner kring skrivande kommit in?

Jag kan bli lite less på titlarna i Lotta-serien. Jag vet oftast inte på titeln om jag har läst boken eller inte, utan det är framsidan som får mig att minnas. Varför döps tillexempel den här boken till arma Lotta? Jag tror att böckerna skulle ha vunnit på en annan namngivningsprincip.

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Det gäller många serieböcker tycker jag, att titlarna är helt utan information. Cherry Ames är ett utmärkt exempel. Tack och lov verkar det ha piggat på sig på sistone, JK Rowlings t ex har ju begripliga titlar och även t ex Shopaholic-böckerna är lätta att fatta vilken som är vilken.

Postat av: Marika

Lockige Fridolf kanske åldras enligt vilket år det är, vilket ju inte Lotta gör. :-D

2008-05-14 @ 14:57:43
URL: http://www.enjoydiary.net/marika
Postat av: Eva

Nej, jag vet inte om de har någon koppling, men jag tror inte det.

2008-05-14 @ 17:53:44
URL: http://boktokig.blogg.se
Postat av: Johanna/bokidioten

Cherry Ames är iaf bättre i detta hänseende - där finns det i alla fall något att bygga upp det kring! Men det hade väl att göra med tidsåldern. Svårt att tänka sig idag, tror jag, dels de här mega-långa serierna med ganska korta böcker, dels den här namngivningsprincipen.

Jag har funderat på det där med huvudpersonernas relativa ålder. En av poängerna med Lotta är att hon åldras, utvecklas, får erfarenheter, även om hennes - och hennes omgivnings - åldrande drar ut en hel del på tiden!

2008-05-15 @ 22:40:17
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Torvilde

Great site

2009-03-06 @ 11:07:44
URL: http://torvilde.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback