Namnguiden 3142 namn från världens alla hörn

Namnguiden. 3142 namn från världens alla hörn
Solveig Norberg

Gissa varför jag fick den här i födelsedagspresent? Jag har gått igenom den ordentligt med pennan i högsta hugg. Men jag är lite besviken på den.

Jag tror att SN har en toppenidé här. Alltså att lista namn från olika språkområden så att man som blivande förälder får ett rejält antal namn att förhålla sig i. Boken är uppdelad i fem delar - inledning med intervjuer, lista på kvinnonamn, lista på mansnamn, lista på unisexnamn samt en epilog med bra siter och en förklaring av de förkortningar som används i texten.

Inledningen är det bästa i hela boken. Hon tar upp lite om namnlagen, förändringar i namngivningsmönster som namncykeln tex och en checklista. Detta gör SN mycket bra. Inte minst har hon intervjuat föräldrar och låtit fotografera dem. En del av de historier hon återberättar får mig att skratta högt. Som barnet som får ett ofrivilligt dubbelnamn eller det som får heta Pojken. Här skulle jag gärna vilja att SN läste den artikel i freakonomics som handlar om namngivning, att hon talade lite om geografiska och socio-ekonomiska skillnader i namngivning. Hon har ju en intresserad publik! Också, om jag finge fortsätta att önska mig, skulle jag vilja ha ett antal sidor med gamla topplistor. De tio mest populära pojknamnen och flicknamnen varje år (eller vart femte år) från sekelskiftet och framåt. Då skulle det vara lättare att själv ta ställning till namncykeln (gå in och titta här!).

För varje namn uppges betydelsen av namnet i ett fåtal ord - oftast 2-3 ord samt det språkområde det kommer från. Hon har valt dubbelt radavstånd så bara ca 17 namn får plats per sida. Det är praktiskt när man skannar sidorna på jakt efter ett namn som fastnar, men det är på tok för lite information om varje namn. Jag inser att det kan handla om copyright etc, men en lite längre (och ibland ackuratare) beskrivning av namnen efterlyser jag. Ibland blir det så kort att det blir fel och hon missar ofta släktskap mellan olika namn. Jag skulle också vilja ha en kolumn med antal bärare av namnet idag samt när namnet - om någonsin - har haft sin storhetstid. Och ytterligare en kolumn med varningar om namnet är ofrivillgit komiskt på något annat språk. Som exempel vet jag att Lotta betyder sugga på grekiska och kamp på italienska. Det måste finnas massor med sådana namn som är mindre internationellt gångbara!

En sista fundering: hur har SN valt språkområden? Aboriginska namn finns det gott om (varför?) likaså arabiska (jättebra!) men varför bunta ihop alla afrikanska namn i en kategori? Och var finns det samiska namnen?

Kommentarer
Postat av: Nisse

Det finns en bok av Roland Otterbjörk som tar upp en del av det du saknar, men den är förstås delvis föråldrad. Den bör ha kommit på 70-talet. Den baseras på statistik från kyrkböckerna och anger t ex antal bärare, årtionde då namnet var populärt och i vilken del av landet det är vanligast.

2008-11-05 @ 14:02:20
Postat av: David

Oj, nu blir man ju liksom väldigt nyfiken på om den här boken har eller inte har påverkat er inför dennära inpå framtiden...



::D.

oh, oh - förresten - är faktumet att det finns en viss överrepresentation bland Davidar i sportvärlden något som den här boken tar upp?

...för faktum är att jag faktiskt grämt mig lite över att just David känts mer sportigt än vad jag känner migsjälv som.

Postat av: JoVi

Jag antar att jag kan säga grattis! (?)

2008-11-05 @ 19:06:05
URL: http://joviskarameller.blogg.se/
Postat av: Johanna/bokidioten

tack för kommentarerna!

frågan är om Otterbäck lever och kan känna sig taggad att skriva en uppföljare? Det där med namn och karaktär är också intressant - i alla fall jag har en känsla för hur en Rakel ser ut (inte är hon blond i alla fall!), en Barbie eller en Muhammad. Just David har jag inte tänkt på som idrottsrelaterat men nu kommer jag definitivt att tänka på det!



Tack JoVi! Du får gärna hålla tummarna den närmaste tiden!

2008-11-05 @ 21:34:52
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback