Farliga böcker

Min svägerska (tack Charlotte!) sände mig en e-post om en bok härrom dagen. Boken, som heter "10 Books That Screwed Up the World: And 5 Others That Didn't Help", listar och diskuterar ett antal böcker som uttrycker idéer som inte direkt har hjälpt samhället framåt. Detta är en bok jag inte har läst, och inte heller kommer att läsa, konstaterade jag sedan jag googlat boken. Men vilken tankeväckande idé!

Jag tänker på alla listor jag har läst över stora, inflytelserika böcker. Eller, för den delen, helt opretentiöst, för att ge en känga åt en nyutkommen bok, böcker man ska ha läst. Det här med listor är dubbelt. Jag har ju själv en hel kategori bara för listor.

En förutsättning för den här listan är ju att det finns något sådant som stora böcker, implicit viktiga för civilisationens utveckling. Och det förutsätter i sin tur ett antal saker:
a) att böcker faktiskt har en påverkan på samhället
b) att dessa böcker haft ett positivt inflytande på civilisationen
c) att det går att avgöra vilka böcker som haft en påverkan / att det finns någon sorts samstämmighet om vilka böcker som är viktiga och som varit positiva för samhällsutvecklingen.

De senaste dagarna har jag funderat en del över detta.

Jag har funderat på om böcker påverkar i sig själv eller om det är på det sätt man talar om böcker som blir viktigt. Bibeln, till exempel, är ju en viktig bok  - eller är det främst sättet vi använder bibeln på? Och mein kampf - Hitler lär själv ha avrått folk från att läsa den, och visst har andra kanaler varit viktigare för att sprida Hitlers idéer?
 
Som student i Uppsala hörde jag ett föredrag om vådan av att försöka publicera mein kampf. Förläggaren var inte nazist, utan han ville sprida boken för att människor själva ska kunna skapa sig en uppfattning. Hans syn där ligger nära min egen uppfattning. Tänder man lampan försvinner spöket. Alla förbud skapar nyfikenhet och kraft åt det förbjudna.* Utifrån detta synsätt, denna tilltro till människans förnuft och rätt att skapa sig en egen uppfattning, blir det svårt att tro på farliga böcker. Och lätt att ta avstånd från idéer om att förbjuda eller bränna böcker.

Det andra problemet med att lista farliga böcker är att det oundvikligen kommer att innebära att man måste ha en norm om vad som är rätt eller fel, vad som skadar ett samhälle och vad som bygger upp det. Boken "10 Books That Screwed Up the World: And 5 Others That Didn't Help" är starkt normativ på kristen grund och värdekonservativ. (Personligen är jag också skeptisk mot författare som väljer att höja sin trovärdighet genom att skriva ut PhD efter sitt namn på bokens omslag.)Författarens värderingar kan tydligt utläsas av hans bokval och motiveringar. När jag har funderat på detta har jag lekt med tankar på vad olika grupper av människor skulle föredra för några böcker på sina listor. En grupp fundamentala muslimer skulle nog lägga dit satansverserna. Anti-kapitalister skulle nog lägga dit och världen skälvde eller vägen till träldom. Kanske bokälskare skulle lägga dit madame Bovary? Vad skulle hamna högt på en feminists lista? Eller en porr-motståndare? Eller en...

Nå, vilka böcker är det då Benjamin Wiker väljer att lista? Några titlar har jag gogglat efter den svenska titeln, men inte alla. Jag kommer också på mig med att fantisera om vad de skulle prata om ifall de var samlade kring samma bord. Vem skulle dominera? Vilka samtalsämnen? Skulle de (fortsett från språk) kunna förstå varandra? Ha något gemensamt? Skulle de utveckla sina tankar eller rentav förkasta dem? Efter ett tag börjar jag också grubbla på dem som människor. Vem skulle jag kunna tänka mig som sällskap på en öde ö? Vem absolut inte? 


1) Marx & Engels - det kommunistiska manifestet
2) John Stuart Mill - utilitarism
3) Charles Darwin - Människans härledning och könsurvalet
4)  Friedrich Nietzsche- Beyond Good and Evil
5) Vladmir Illich Lenin - State and Revolution 
6) Margaret Sanger - The Pivot of Civilization 
7) Adolf Hitler - Mein Kampf
8) Sigmund Freud - The Future of an Illusion
9) Margaret Mead - Coming of Age in Samoa
10) Alfred Kinsey - Sexual Behaviour in the Human Male

Bubblare
1) Nicolo Machiavelli - Fursten
2) Rene Descartes - Avhandling om metoden
3) Thomas Hobbes - Levithan
4) Jean-Jacques Rousseau - Discourse on the Origin and Foundations of Inequality Between Men by
5) Betty Friedan - The Feminine Mystique


Ps. Listan i sin helhet hittade jag här.

*  Detta innebär inte att jag tycker att pirate bay gjorde rätt som hjälpte till att göra lätt-tillgängligt förundersökningen. Men jag tror på att det ska vara offentligt, just därför att det då blir avmystifierat.

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Ojdå, hade ingen aning om att boken var värdekonservativ och fundamentalismkristen =( Hittade bara lite info om den på www.audible.com, min nedladdningssajt för (ärligt betalda) ljudböcker.



Tyckte som du att idén lät kul. Man skulle ju bra gärna vilja ge ut en bok som värdekonservativa fundamentalister anser är farlig =)

2008-10-11 @ 21:54:15
URL: http://ansgarssyskon.blogg.se/
Postat av: Johanna/bokidioten

Men det gör det ju än mer intressant! Jag googlade boken, var den omnämndes positivt och var kritiskt, kollade upp författaren och en viss värdegrund var mycket tydlig. Ännu intressantare är det ju, som sagt, om det inte inte märks när man väljer bok!



Har du något bra förslag på en bok du vill lägga till listan?

2008-10-12 @ 12:17:23
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Charlotte

Det var en mycket intressant fråga, väl värd att fundera på.



Jag får be att få återkomma.

2008-10-12 @ 19:14:18
URL: http://ansgarssyskon.blogg.se/
Postat av: Anna-Lena

Intressant inlägg. Kommer ihåg när jag läste Ayn Rands Atlas shrugged (Och världen skälvde) att den 1992 röstades fram som den bok som påverkat människor näst mest efter Bibeln. Det var i USA förstås! Kanske därmed inte sagt att den hör hemma på listan med screw-up-böcker, men den har onekligen haft något slags inflytande.



Man kanske skulle nominera Robinson Crusoe. Utan den hade vi ju sluppit Robinson och hela dokusåpaköret ;-)

2008-10-14 @ 21:53:10
URL: http://www.thebookpond.se
Postat av: Johanna/bokidioten

tack Anna-Lena! Robinson är, tycker jag, ett bra val - fnissar lite åt din motivering!

2008-10-15 @ 10:33:40
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Lisan

Oh, jag kikar in för första gången hos dig och som hjärnkontoret vaknade till liv. Massa intressant läsning som skapar eftertanke hos mig... Nu ska jag låta det puttra lite för hit kommer jag tillbaks!

2008-10-19 @ 21:11:02
URL: http://tinyfeist.wordpress.com
Postat av: Johanna/bokidioten

tack för berömmet och välkommen tillbaka ;)

2008-10-22 @ 19:01:58
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback