Kvartalsrapport tredje kvartalet

Läsmässigt har det här varit ett skralt kvartal. Framförallt beror det på inflytande från soduko-djävulen.

Lästa och avpolleterade böcker
Under juli, augusti och september har jag läst ut 20 böcker och nu har jag läst ut sammanlagt 111 böcker i år. Två böcker har jag avpolleterat, the memory makers daughter och Jane Austen-klubben. Men det är många böcker jag plockat upp, läst ett par sidor utan att lyckas engagera sig i det. Jag har svårt just nu att hitta böcker som engagerar mig. Ingenting svårsmält för mig just nu, tack! 
  
Köpta böcker och mina samlingar
Om jag inte har läst så mycket har det blivit mer köpt - 37 böcker har jag köpt. Och jag som tyckte att jag inte köpt nånting egentligen! En hel del (nåja, tre stycken i alla fall...) är förståss köpt till mina samlingar. Två Nusse och en Ture Sventon har hittat in i min bokhylla. Nusse är för övrigt en ny samling.

Fyra av mina nya böcker är böcker jag läst tidigare men vill äga. Det gäller den lille prinsen på svenska (sen tidigare har jag den på engelska, spanska och italienska), Det osynliga barnet som jag läste för ett tag sen och förälskade mig i, det susar i säven, som jag läste som barn, den nya författningsskolan som jag förgäves jagat under ett par månader.  

Fyra köpta böcker är klassiska SF och vad gäller Heinlein börjar det snart bli samlingsvarning.

Tre av böckerna är uppföljningsböcker - hur skulle jag kunna låta bli att köpa Joanna Rubin Dranger, Belinda Olsson (fö på rekommendation av en annan bokbloggare!) eller sista delen i berlinerpopplar-triologin?

Nu har jag försökt förklara bort köpet av 13 av 37 böcker och får väl erkänna att inte ens efter bortförklaringarna ser det speciellt restriktivt ut...

Värdeomdömen

Kvartalets största läsupplevelse: nä. Ingen bok har egentligen varit en stor läsupplevelse. En del har varit page-turners, men jag tror ingen bok det här kvartalet är värd att lägga på minnet.
Kvartalets överraskning: fördjupade studier i katastroffysik. Och det var inte en positiv överraskning. Jag trodde ju att den här boken skulle vara bra!
Kvartalets största rekommendation: föräldrahjälpen. Recension kommer inom kort. 
Kvartalets kallsup: den började så bra men det är verkligen ingen bra bok. Det är alltså och världen skälvde jag pratar om.

Sammanfattningsvis...
Jag har alltså läst 20 böcker under perioden. Alla utom tre var också inköpta under perioden. Jag har gjort två felköp under kvartalet. Jag skulle vilja varna för Jane Austen-klubben och the memory keeper's daughter!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback