bokfemman

Veckans tema för Bokfemman är "nostalgi". Nämn 5 böcker som du förknippar med ordet nostalgi.

Nu är
*Malin* tillbaka med bokfemmorna! Och ytterligare en svår en. För vad är egentligen nostalgi? Jag har funderat på temat nu ett par dagar, kommit på filmer och lukter som framkallar nostalgi men böcker... det var svårt det! Till slut kom jag fram till att jag väljer böcker som framkallar en känsla av vemod och ihågkomst.

1. småbarnsåren: Får jag behålla honom, tre lurviga nallar. De har jag skrivit utförligt om i tidigare inlägg.
2. tidiga tonåren: godnatt mr Tom (Magorian), Yesterday (S.E Hinton). Detta är böcker jag har läst om och om igen. Undrar hur det skulle kännas att läsa om dem.
3. Underdog - Torbjörn Flygt. Jag som född skåning känner igen mig. Och såna små saker man inte dragit sig till minnes på så länge.... sockiplast, björnklister och att ställa upp stolarna i klassrummet. Snacka om nostalgi! (och nej, jag gillar inte två nötcreme och en moviebox... vi satt nog i olika delar av klassrummet, Filip&Fredrik och jag)
4. biggles  (W.E. Johns) och spöket (Thea Oljelund)-böckerna.  Jag var bokslukare, har läst massor med wahlströms med de röda och de gröna ryggarna. roligast var det att läsa de som mamma och pappa hade när de var små. "spöket"-böckerna tyckte jag också mycket om, ch romaniserade därför Gustaf Banér och Grängesberg i många år.
5. studietiden: Berglin, Om Rom. Det kan man ju också vara nostalgisk öve, eller hur? Jan Berglins serier i studenttidningen Ergo gör mig ur-nostalgisk. Och boken Om Rom har jag ju skrivit om nyligen också.

Kommentarer
Postat av: *Malin*

Det roliga med just nostalgi är ju att det är så olika från var och en vad det egentligen är. Och jag gillade inte heller Två nötcreme... men kände trots allt igen en massa, lite motvilligt sådär. Underdog har jag stått och hållt i en massa ggr, men inbillat mig att jag inte skulle gilla. Men, men, än är det ju inte försent att läsa den. :-)

Postat av: Johanna/bokidioten

men läs den! Jag hade helt fel uppfattning om den innan jag läste den.

2007-07-30 @ 19:34:12
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Askdiana

Great Site. Useful info. I will surely check back soon.

2009-06-22 @ 08:55:16
URL: http://askdiana.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback