bokfemman: filmer

Denna veckas boktema hade jag inte förutsett. Vadå filmer och böcker? Kan det finnas ett positivt samband dem emellan? Precis som så många andra har jag en antingen bok eller film-inställning. Snälla *Malin* skickade med en länk och när jag satt och gick igenom listan insåg jag, för det första, att det faktiskt kan bli helt OK filmer och, för det andra, att många filmer jag sett egentligen är baserade på böcker. 
 

Den här gången nöjer jag mig inte med en lista, utan det blir inte mindre än fyra listor om böcker och film från bokidioten den här veckan:

Bra filmatiseringar där jag inte läst boken
American Psycho.
Stark och snygg film med ett klart bildspråk. Säger någon psykopat tänker jag på huvudpersonen här. Jag skulle aldrig vilja läsa boken av rädsla för att den skulle förstöra mitt intryck av filmen. 
The aviator. Jag trodde inte att jag skulle beröras så djupt av den. Vilken fantastisk människa! Och att psykisk hälsa och genialitet kan vara så intimt förknippade. DiCaprio gör en fantastisk tolkning. Jag visste inte ens att det var en bok från början.
A clock-work orange. Den bara måste ses! En film som verkligen gjort intryck.
Iris. Efter den här blev jag nyfiken på Iris Murdochs författarskap. Och demens har fått ett ansikte. Hon verkar ha varit en fantastisk person, och porträttet berör.
S/Y glädjen. En hemsk film som berörde mig innan jag fick barn och nu skulle jag aldrig vilja se om den. Bilderna från filmen lever sig kvar.

Bra filmatisering och bra bok.
Djurkyrkogården. Boken var otäck, filmen likaså.
The shining. Boken var otäck, filmen likaså. Bilderna lever i mig och jag har delvis olika upplevelse av bok och film. De kompletterar varandra. Jag kan inte gå i långa korridorer utan att tänka på galna författare och på Overlook.
Shipping news. Bok och film är olika och ajg får ut olika saker från dem. Boken är mer en skröna, känslor, medan filmen för mig är mer miljöer. Det är nog dax att läsa om den igen, känner jag!
Rumble fish. Jag är ju SE HInton-fan och har sett filmen flera gånger, läst boken än fler. De är olika, men ajg njuter av båda versioner
Ronja Rövardotter. Jag läste boken innan jag såg filmen och har två olika uppsättningar bilder till boken. Det är sällan man älskar en bok och ändå uppskattar filmen, men här var det definitivt så. 

Böcker som aldrig, aldrig borde blivit filmatiserade
liftarens guide.
Filmen blev bara inte bra. Och så grymt att Adams slösade så mycket av sin kreativitet på att få den filmad.
Kapten corellis mandolin. Filmen gör om en mångbottnad bok med humor och allvar till en romantisk krigshistoria. Fy och usch.
Fröken Smillas känsla för snö. Hur kunde man? Jag ryser bara jag tänker på det.
Striptease. Se de två ovanstående. Striptease som bok handlar inte om sex. Det gör filmen.
Pippi. Det är sorgligt att se PIppi förvanskad och utslätad på det här sättet. Ibland blir det bara fel. 

Filmer som jag tror snart blir filmatiserade
Patient 67. En typisk bio-thriller som är filmiskt uppbyggd.
This book will save your life. När jag läste den nästan såg jag filmen i huvudet. Tror den kommer att bli bra, dessutom.
Tidsresenärens hustru Den här boken är för bra för att inte bli film, helt enkelt.
The kite runner Jag tror att den kommer att filmas och ajg vill absolut inte se en sådan filmatisering. Den kan bara inte bli bättre än boken!
 Amberville - eller vad tror ni? Det är en wildcard.


Kommentarer
Postat av: Sarah

Tidsresenärens hustru kommer ut som film i sommar/höst, med Eric Bana och Rachel McAdams i huvudrollerna. The Kite Runner kommer också ut på bio någon gång under 2008.
Bra siat!

Postat av: Erika

Patient 67 är också på gång. Som film heter den Shutter Island och regisseras av ingen mindre än Martin Scrosese! http://www.imdb.com/title/tt1130884/

2008-01-31 @ 00:01:17
URL: http://bockermedmera.blogspot.com
Postat av: camilla

Härlig utvigdning kring bokfemman! De gånger jag har sett filmen, men inte läst boken, så har ofta (men inte alltid, förstås) filmen varit en actionfilm. "Action-böcker" är böcker som jag normalt inte tycker är speciellt bra och jag lockas inte till den typen av böcker; "action" gör sig ofta bra som film och mindre bra som bok, tycker jag.

American Psycho har jag bara läst och det är den enda bok jag har mått fysiskt dåligt av att läsa! Jag äcklas ännu mer av bilder på sånt han skriver om, så jag kommer nog aldrig att se filmen -mina interna bilder var tillräckligt äckliga ;) Det är en konst att kunna skriva så att man får kväljningar!

2008-01-31 @ 13:31:27
URL: http://camillasboklada.blogg.se
Postat av: Johanna/bokidioten

Sarah och Erika: kul att se att jag hade rätt! (jag lovar, jag hade faktiskt ingen aning om att det redan var på gång). Får ser hur det går med de andra två, då!

Camilla: jag håller med dig om action - det är precis som katastrofscenarior: de gör sig bättre som film! American Psycho som film är äcklig, men samtidigt fascinerade. Jag har också hört att boken är otäck, och har faktiskt jsut därför valt bort den!

2008-01-31 @ 18:05:33
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Magix

Fin utvidgning av Bokfemman tycker även jag. Och tror absolut att Amberville blir film förr eller senare!

2008-01-31 @ 18:24:09
URL: http://bokbabbel.blogspot.com
Postat av: Tekoppen

Håller med om Kapten Corellis mandolin! Personer som ska dö överlever, personer som ska överleva dör, helt fel personer gör helt fel saker, slutet har flyttats femtio år tillbaka i tiden... det borde vara brottsligt. Otroligt uselt.

Förresten, har du sett Ang Lees version av Sense and Sensibility? Med tanke på att du nyss läst boken. Den gick på ettan i förra veckan och jag tyckte att den var väldigt välgjord.

2008-02-05 @ 09:51:23
URL: http://tekoppenstankar.blogspot.com
Postat av: Johanna/bokidioten

Nej, jag missade den faktiskt. Jag får väl se den nästa gång den kommer på TV - nu när jag vet att den är sevärd!

2008-02-05 @ 18:15:42
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Jonas

Om du tyckte om American Psycho som film så kommer du att älska boken

2009-12-06 @ 19:40:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback