riktigt bra böcker 2.0

En av de första inlägg jag skrev handlade om riktigt bra böcker. Då var det en topp-nio-lista. Allteftersom jag kommit att tänka på böcker jag tycker riktigt mycket om har listan vuxit, och nu tycker jag det är läge att publicera den igen.

Efter förra årets förträffliga bokår uppdaterar jag min lista av favoritböcker med sju titlar.   Samtliga är böcker som gjort stort intryck på mig när jag läste dem och flertalet har jag läst om. De är inte rangordnade.

[1] Satansverserna - Salman Rushdie 
[2] Lord Nevermore - Agneta Pleijel
[3] Kapten Corellis mandolin - Louis de Berniéres
[4] Den hemliga historien - Donna Tartt
[5] Vindens skugga - Ruiz Zafón
[6] Tjänarinnans berättelse - Margaret Atwood
[7] Liftarens guide till galaxen - Douglas Adams
[8] En kopp choklad hos Hanselmann - Rosetta Loy
[9] Berättelsen om Pi - Yann Martel
[10] Zen eller konsten att sköta en motorcykel - Robert Pirsig
[11] Eating people is wrong - Malcom Bradbury
[12] Berättelser om beskydd - Erik Fosnes Hansen
[13] Sjöfartsnytt - Annie Proulx
[14] Den som vandrar om natten - Marianne Fredriksson
[15] Det osynliga barnet - Tove Jansson
[16] Tidsresenärens hustru - Audrey Niffenegger
[17] Stranger on a train - Jenny Diski
[18] Breakfast at Tiffany´s - Truman Capote
[19] The kite runner - Khaled Hosseini
[20] Doktor Glas - Hjalmar Söderberg
[21] Tärningsspelaren - Luke Rhinehart



 


Kommentarer
Postat av: Signe

Hej, nu har jag äntligen önskat sju saker. Det var svårt, de förändras vaarje dag, varje minut. Men just nu ser de ut så här.
vänligen
Signe

Postat av: Mediabrus

Alltid lika intressant att titta in här och få lite boktips!

2008-01-06 @ 07:49:19
URL: http://mediabrus,dinstudio.se
Postat av: Johanna/bokidioten

Signe: tack! vad roligt det var att läsa! Framförallt om
personligt och privat.

Mediabrus: vad fint! Var det någon bok du fastnade för eller tänker läsa? *nyfiken*

2008-01-06 @ 19:47:23
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Tekoppen

Åh, blir alldeles jätteglad av att läsa att du gillar Kapten Corellis mandolin så mycket! Den är en av mina absoluta favoritböcker, även om det är ett tag sedan jag läste den. Jag kan absolut säga att den har lämnat djupa avtryck i mig och förändrat mitt sätt att tänka, samt fått mig att inse hur kraftfull en bok kan vara!

2008-01-13 @ 17:57:03
URL: http://tekoppenstankar.blogspot.com
Postat av: Johanna/bokidioten

Jag börjar bli nyfiken på din boksmak! Har du några böcker att rekommendera?

2008-01-13 @ 18:37:01
URL: http://www.bokidioten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback