Bokslut för året 2008

Många böcker blev lästa i år: 149 stycken. Det är nog mitt rekord för antal böcker lästa under ett år. Å andra sidan har jag köpt hela 189 böcker. Det skriver jag mer om i det här inlägget.

BÖCKER JAG KÖPT

Om jag börjar med att jag köpt så många böcker: det konstiga är att jag upplever inte att jag har köpt så många böcker. Och det faktum att jag har beslutat mig för att skriva upp alla böcker jag köpte under året ledde faktiskt till att jag ibland avstod från att köpa böcker. Och under året har jag faktiskt flera gånger gått ner i hemma-biblioteket och botaniserat bland "gamla" böcker. Inte en enda bok under året har jag lånat från biblioteket... men 2009 ska det bli annorlunda!

BÖCKER JAG LÄST

Jag har läst mycket böcker - 149 stycket, vilket innebär 0,4 böcker om dagen! Att det blivit så många beror dels på att jag varit gravid och inte orkat göra så mycket (annat) som jag velat. Men det beror också på att jag slukat en hel del barn- och ungdomsböcker. 

När jag tittar igenom listan av de böcker jag läste under förra året är det några böcker som jag minns särskilt väl och som jag kommer att komma ihåg. Det är inte nödvändigtvis de jag gillade mest att "konsumera". Det finns en skillnad där.

Århundrandets kärlekssaga av Märta Tikkanen är en prosa-dikt, mycket utelämnande, om att vara alkoholistfru och dubbelarbetande författare. Boken är bra skriven och det hon skriver gått rätt in. Föräldrahjälpen. Förändra familjelivet med KBT är skriven av Liv Svirsky och är en mycket lättläst och användbar guide om hur man kan kommunicera annorlunda med sina barn. Det jag föll för med den här boken är att det inte behöver vara så krångligt. Hon ger oss ett antal begrepp och inte minst berättelser ur verkligheten så man förstår hur man kan göra för att hitta lösningar istället för att vara auktoritär med sina barn. Kärleken till Frank av Nancy Horan glömde jag avbeställa från bokklubben och det är jag glad för. Historien hon berättar, och skildringen av huvudpersonen stannar hos mig. Jag har fått en bild av arkitekten Frank Lloyd Wright och den fick mig att börja fundera över vad som driver människor och varför vi gör de val vi gör. Och världen skälvde av Ayn Rand är  utan tvekan den tjockaste bok jag någonsin läst. Och en av de pladdrigaste. Jag är mycket kritisk till boken men den har givit mig en referensbok att förhålla mig till. Inte minst den här hösten, i finanskrisen och marknadskrisens spår, har jag många gånger funderat på hur Ayn Rand skulle ha tänkt, ha försvarat sina idéer. Möte med Rama av Arthur C Clarke - som för övrigt dog ett par veckor efter att jag läst klart boken - var en oväntat positiv upplevelse. Jag tycker så mycket om när science fiction skildrar andra världar (och inte teknik) på ett sätt som får mig att reflektera över vår egen värld, vår egen samtid. Pillret av Ingrid Carlberg har just kommit ut i pocket och jag rekommenderar den verkligen. Hon har gjort ett styvt jobb, Ingrid, med att samla in material om och presentera hur SSRI-preparat kom att introduceras i Sverige. Det är en utmärkt skildring av marknadsföring av svåra produkter och väcker tankar om friskt och sjukt. Det sjuka är socialt konstruerat - det är så ibland att det inte är aktuellt att beskriva något som sjukt förrän det finns en bot.  Hon skriver boken utan att komma med pekpinnar eller att ta ställning och håller sig för god för ett tendensiöst språkbruk. Den nya författarskolan av Göran Hägg består av ett antal krönikor om hur böcker är uppbyggda och om berättartekniska knep. Jag sträckläste boken och kommer snart att plocka upp den igen. Då och då när jag läser något annat lägger jag ifrån mig boken lite och funderar på hur boken är uppbyggd. Den har verkligen påverkat hur jag läser! Stockholmssägner av Danny Wattin påminner lite om shortcuts, men i bokform. Han har byggt upp ett säreget universum som finns parallellt i vår värld. Han lyckas få mig att få syn på min samtid genom att beskriva samtidens regler i andra sammanhang som livet efter detta. Hittar ni den så köp den! Tätt intill dagarna av Mustafa Can sträckläste jag. Han lyckas beröra och få mig att förstå villkoren i Kurdistan och förstå hur det kan vara att komma till Sverige som vuxen. Det är svårt att förklara vad som gör boken så bra, annat att den väcker många tankar. Slutligen, to kill a mockingbird av Lee Harper. den här boken hör till min svärmors absoluta favoriter. Jag lyssnade igenom boken när jag låg i influensa i början av året. Jag är så imponerad av boken, komplex och tankeväckande. Jag är också fascinerad över vad bra hon lyckas skriva utifrån ett barns perspektiv. En underbar bok som alla borde unna sig att läsa.

HUR GICK FÖRRA ÅRETS LÄSUTMANING?

De här fem punkterna hade jag satt upp för mig själv för ett år sedan. Vad gäller (1) har jag faktiskt blivit ganska duktig på att inte läsa ut böcker. Inte mindre än 15 påbörjade böcker fick lämna nattygsbordet delvis lästa. Det är jag faktiskt stolt över. Det lär finnas ett italienskt ordspråk som lyder att en dålig bok är den värsta tjuven. Här är en tjuv jag har lärt mig undvika!

I ett annat inlägg har jag funderat över (2). Jag har, som sagt tidigare, köpt otroligt mycket böcker. Men jag har i alla fall hållit koll på vilka böcker jag köpt - och där står också vilka som verkligen blivit lästa.

Jag har fortfarande inte läst en bok tre gånger (3).  Men (4) jag har samlat massor av böcker till mina samlingar, en del böcker har jag fått via den här bloggen, andra via hjärta till hjärta. Och samlingen med Balderson har jag blivit klar med. Och (5) jag gjorde ett allvarligt försök att skriva en bok, men sen blev jag gravid. Så blev det med den saken.

1. Jag vill inte läsa ut några "ettor" eller "tvåor" 2008. Livet är för kort för att läsa dåliga böcker och jag har ingen skyldighet att läsa ut dåliga böcker. Så det så!
2. Jag vill läsa de böcker jag köper. Visserligen har jag plats för många böcker, och jag lägger inte ner mer än vad andra gör på sin hobby, men det försvarar i sig inte högar av aldrig lästa böcker. Kanske ska börja hålla koll på vilka böcker jag läser också?
3. Jag vill läsa en bok tre gånger. En utmaning som är kvar från förra året. Jag vill kunna fördjupa min läsning!
4. Jag vill samla på mig fem-böcker, Lotta-böcker och Balderson-böcker. Tänk om jag hinner få någon av samlingarna komplett under året!
5. Jag ska göra ett allvarligt försök att strukturera upp och skriva den där boken


Kommentarer
Postat av: Johan

Men det är ju så trevligt att äga böcker.



//JJ

Postat av: Johanna/bokidioten

jovisst, håller fortfarande med dig, det är trevligt! Men nu har jag fyllt ett rum med böcker. Och böcker jag inte gillade när jag läste dem, eller inte ens gitter plocka upp, de ska jag se om jag kan byta till andra böcker... hur ser din boksamling ut?

2009-01-31 @ 15:17:11
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Javille

Jag hamnade här efter att blivit medlem på bok.nu. Och sen... ja inte vet jag – så funkar ju den sajten! Kul blogg. Och att du läst 149 böcker på ett år är för mig obegripligt. Jag läser oftast 4 böcker samtidigt länge och långsamt... Ivarjefall. Blir din egen bok färdigskriven nån gång så meddela mig! Det vore intressant att se en bokslukares bok.

2009-02-08 @ 23:05:34
Postat av: Johanna/bokidioten

Nu måste jag ju kolla upp dig på bok.nu och kolla vad du läser! Jag önskar ofta att jag läste mindre och kom ihåg mer. Så det är inte bara en fördel att vara snabbläsare!

2009-02-09 @ 12:33:31
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Lilla O

Hjälp där ligger jag i lä! Önskar att jag hade mer tid att läsa, men det är svårt att hinna. Måste bli bättre på att sluta läsa dåliga böcker, ska definitivt följa dina två första råd!



Kul blogg! Hittade den via bok.nu.

2009-02-13 @ 16:57:23
URL: http://lillao.blogg.se/
Postat av: Johanna/bokidioten

Det rä väl en av mina mest tidskonsumerande hobbies att läsa. Min kunskap om TV-program är betydligt grundare...

2009-02-15 @ 17:18:03
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback