lästa böcker 2007

Det har blivit många lästa böcker 2007 - drygt hundra. Många av dem har varit barn- och ungdomsböcker, en och annan faktabok och ett antal "bagateller" - infotainment-böcker och böcker att ta ned ur bokhyllan och bläddra i ett tag. Inte många böcker har jag tyckt varit riktigt dåliga ("ettor"). Det beror väl mest på att jag inte läst ut sådana böcker i någon större utsträckning. Se, något jag lärt mig under året!

Jag har hittat nya författare som jag tycker om. Paul Auster, Jenny Diski, Audrey Niffenegger och Khaled Hosseini var oväntade upplevelser och författarskap som jag längtar efter att utforska.  

Det har blivit en del böcker på engelska och resten på svenska. Faktiskt är ingen av böckerna på något annat språk.


Jag har valt att dela in årets lästa böcker efter kategori och vad jag i efterhand tyckt om dem. Det är otroligt vad mycket minnet av böckerna hinner blekna på ett par månader.


 

Vuxenböcker

Barn& ungdom

Bagateller

Faktaböcker

5

Det osynliga barnet
Tidsresenärens hustru

Stranger on a train

Breakfast at Tiffany´s
the kite runner
Doktor Glas
Tärningsspelaren

Ett öga rött

Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig

Ture Sventon i Stockholm,

Var glad, Lotta
Alla tiders Lotta
rakt i plurret, Lotta!

rena snurren, Lotta!
Full rulle, Lotta!
Lycka till, Lotta!

Vilken tur, Lotta!

Lotta går till sjöss

Heja Lotta

Det är Lotta, förstås!

Bröderna Lejonhjärta

80 romaner för dig som har bråttom
Brev till samhället

Sucka mitt hjärta men brist dock ej

Glitterspray och 99 andra Klintbergare

700 dagar i Rosenbad


4

Patient 67
Generalsekreteraren

Herakles

Pappersväggar  

Never let me go

Enheten
Orakelnatten
Priset på vatten i Finistère
Bitterfittan
Dårskaper i Brooklyn
A nest of nightmares

Natt till den fjärde november
Tedags för dystra själar

Catch me when I fall

Mamma, pappa och jag

Kalle och chokladfabriken
Dansa på min grav

Osynlig närvaro

Kiffe kiffe imorgon

Så börjar boken

Det här är inte jag

Freakonomics
 I tid och otid
Östergötland sett från himlen

Chefen hos psykoterapeuten

3

Mandelkärnan
The brief history of the dead

This book will save your life
Fahrenheit 451
Hades käftar

Blue Shoes And Happiness

Demonen

Katten som inte dog
extremt högt och otroligt nära

Romarblod
Den röda anteckningsboken
Anybody out there

Tvångströjan

Parfymen
Montecore - en unik tiger

Sömnlös

En kort berättelse om traktorer på ukrainska

Morden i Oxford
Hjärtan i Atlantis

Nära dig

Nightmares and dreamscapes
Statsrådet och döden

 Fem räddar en hemlighet, Fem på rymmarstråt,
Fem befriar flygarna,
Fem reser till havet ,
Fem i knipa,
Fem stoppar spöktåget, -
Fem i fara,
Fem och kidnapparna,
Fem följer ett spår
Fem på mystiska heden

Harry Potter 7
The five & the knight's treasure

Världens elakaste citat

Ursäkta!

Modern hushållspraktika

Cliffnotes on Bradbury´s Fahrenheit 451

Konsten att vara snäll

2

The penelopiad

Den motvillige resenären

Amberville

En nannys dagbok

Skriet från vildmarken

The gunslinger
Skuld

Kitty och det gåtfulla ansiktet

Bikt
Jag kanske är utvecklingsstörd men kalla mig inte för MONGO

Konspirationsfabriken


Phonephucker
Allt om trädgård

1

Försvinnarna



Tankar om att vara mamma

Tänkt och sagt av George W Bush



Kommentarer
Postat av: cecilia

herregud, det var INTE dåligt ^^

Postat av: Magix

Ojoj, vilken proffsig lista! Hur många böcker blev det sammanlagt? Själv har jag tänkt publicera lässtatistik imorgon, men bara i siffror =)

2007-12-30 @ 13:13:30
URL: http://www.bokbabbel.blogspot.com
Postat av: Maria

Vilken snygg tabell! Det var intressant att läsa din uppdelning också.

2007-12-30 @ 17:53:32
URL: http://mariasbokblogg.blogspot.com
Postat av: Linda

Snygg tabell! Jag har bara skrivit mina rakt upp och ner. 55 stycken fick jag det till.

2007-12-30 @ 20:51:23
URL: http://krabba.blogg.se/bok
Postat av: Johanna/bokidioten

Tack! Det blev en del läst under året, totalt blev det 104 böcker. Jag försökte göra tabellen via blogg.se och redigeringsfunktionen, men den suddar ut min html-kodning. Tabellen är därför tillverkad i Word och inklistrad.

2008-01-01 @ 11:51:52
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Cornelia

Jag blev så imponerad över din redovisning att jag länkade till den på min blogg.

2008-01-05 @ 11:57:53
URL: http://corneliamebooks.blogspot.com
Postat av: Johanna/bokidioten

Tack Cornelia! Vad glad jag blir!

2008-01-06 @ 19:37:53
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Mortenmelissa

Very nice and well designed web site. Great content and a fascinating read, keep up the good work and looking forward to more in the future.

2010-01-05 @ 11:07:40
URL: http://mortenmelissa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback